021 87158001

بیت کوین چیست؟

03 مارس

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک نوع پول Cryptocurrency یا رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۹ بر پایه عقاید یک شخص ناشناس که در یک مقاله‌ای منتشر شد پایه گذاری شد که وابسته به هیچ دولت و اورگانی نیست، بعبارت ساده تر هیچ کشوری و دولتی در تولید و توسعه‌اش نقشی نداره.

شاید براتون کمی عجیب به نظر بیاد و موضوع وقتی پیچیده‌تر میشه که بدونید سازنده این پول مجازی هم هیچ ردی از خودش بجا نذاشته و ناشناس باقی مونده جز یک اسم مستعار به نام  : ساتوشی ناکاموتو.

بیت کوین چیست

ساختار کارکرد این بیت‌کوین همچین هم خیلی پیچیده نیست، اما تولیدش چرا، چون برای استخراج یا mining  بیت کوین شما نیاز به سخت‌افزار قوی (کارت گرافیک) دارید که بتونید بیت کوین استخراج کنید.

برای استخراج بیت کوین میتونید نرم‌افزار استخراج بیت کوین رو از اینجا دانلود کنید.

بیت کوین از طریق حل مسائل و معادت پیچیده ریاضیات تولید میشه و تعداد ثابتی در شبکه بیت کوین موجود خواهد شد.

همین الان که در حال نوشتن این مطلب هستم (۱ مارس ۲۰۱۶) تعداد ۱۵,۲۶۴,۹۷۵ بیت کوین تولید شده. سقف تولید بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ است و تا ۲۱میلیون بیت کوین در شبکه استخراج خواهد شد. البته این نکته رو هم اضافه کنم که ۷درصد آخر این ۲۱ میلیون بیت کوین بدلیل کند شدن فرایند استخراج تا ۱۰۰ سال آینده استخراج خواهد شد.

البته واحد ریزتر بیت‌کوین رو بهش “ساتوشی‌‌” میگن. مثل دلار که واحد کمتر از یک دلار میشه سنت.

هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی برابر با یک بیت‌کوین محسوب میشه.

نرخ برابری بیت کوین با ارزهای بین‌المللی مثل دلار تا قبل از جولای ۲۰۱۰ هم اصلا مشخص نیست چون اصلا برای بیت کوین هیچ داد و ستدی وجود نداشته.

ساختار شبکه بیت‌کوین زیاده پیچیده نیست، به زبان ساده‌تر میشه اینطوری توضیح داد که شبکه بیت کوین یک شبکه Peer-to-Peer یا شبکه همتا به همتا است که وقتی از یک node یا نقطه یک تراکنش یا معامله اعلام میشه بعد از تایید شدن در شبکه در یک سیستمی به اسم Blockchain این تراکنش ثبت میشه. این تراکنش‌ها بعد از ارسال بطور عمومی در سایت blockchain.info قابل مشاهده است.

برای استفاده از بیت کوین شما نیاز به یک کیف پول دارید.

کیف پول بیت کوین، یک آدرس ۳۳ حرفی است که با اعداد ” یک ” و ” سه ” شروع میشه.

برای مثال وقتی قصد ارسال بیت کوین به یک کیف پول رو دارید،‌آدرسی شبیه به آدرس :

۱۴gDp6Ycvora2VqAZEh5yaT8jYk71VzQom

رو برای ارسال باید وارد کنید و بعد ارسال کنید.

کیف پول بیت کوین به دو صورت : فیزیکی و مجازی قابل تهیه است.

کیف پول فیزیکی بیت کوین:

برای نگهداری بیت کوین لازم نیست حتما تجهیزات خاصی داشته باشید. کیف پول‌های فیزیکی امن‌ترین کیف پول هستند از این نظر که هیچ وقت بهشون دستبرد زده نمیشه (بصورت آنلاین) و هک نمیشه اما خطری که این نوع کیف پول رو تهدید میکنه، خطر گم شدن یا آسیب فیزیکی این کیف پول هست. پس ۱۰۰ درصد امن نیست ، اما در صورتی که بتونید خوب ازش مراقبت کنید (بطور فیزیکی ) میتونید بابت بیت‌کوین‌های داخلش خیالتون راحت باشه.

برای مثال میشه به کیف پول KeepKey اشاره کرد که قابلیت‌های امنیتی بسیار خوبی داره.

 

کیف پول مجازی:

کیف پول مجازی بیت کوین هم به دو دسته لوکال و آنلاین تقسیم میشه.

کیف پول لوکال کیف پولی است که روی کامپیوتر شما ایجاد و بیت‌کوین‌های شما در این کیف پول نگهداری میشه که به هیچ عنوان این رویش توصیه نمیشه و بسیار خطرناک هست.

تصور کنید که کامپیوتر شما دیگه بالا نیاد! چه فاجعه‌ای! همه دارایی‌های بیت‌کوین شما به باد خواهد رفت!

اما کیف‌پول آنلاین:

وبسایت‌های بسیاری این کیف پول رو بصورت آنلاین عرضه میکنند که امنیت بسیار خوبی دارند و شما میتونید از بابت نگهداری بیت‌کوین‌های خودتون روی این وبسایت‌ها خیالتون راحت باشه.

وبسایت‌هایی مثل BlockChain ، GreenAdress و Coinbase .

در ایران، محبوب‌ترین وبسایت برای خدمات بیت‌کوین، وبسایت Blockchain هست. اما این وبسایت فقط خدمات کیف پول به کاربر ارائه میکنه.

از نقطه ضعف این سایت میشه به بازیابی نشدن رمز عبور شما در صورت گم شدن اشاره کرد !

چطور بیت کوین تهیه کنیم؟

برای تهیه بیت کوین دو راه وجود داره یکی اینکه خودتون استخراجش کنید ( که واقعا نسب به هزینه‌ای که رو دستتون میذاره اصلا صرف نداره) یا اینکه از صرافی‌های آنلاین در قبال ریال یا ارز‌های معتبر دیگه بیت کوین تهیه کنید.

البته بسیاری از سایت‌ها در حال حاضر بطور رسمی در ازای دریافت پول بوسیله حواله بانکی، یا از طریق پی‌پال و روش‌های مشابه بطور آنلاین و خیلی سریع به کاربران بیت کوین میفروشن که متاسفانه بدلایل مشخص این امکان برای کاربران ایرانی ساکن ایران امکان پذیر نیست.

برای تهیه بیت‌کوین میتونید از “پارسیان‌پی” کمک بگیرید .

مزایا و معایب استفاده از بیت‌کوین

از مزایای بیت کوین میشه به سریع بودن استفاده ازش اسم برد. به محض ارسال مقدار بیت کوین مورد نظر گیرنده بیت کوین رو دریافت میکنه اما این بیت کوین اغلب اوقات تا رسیدن به ۳ اعلان اطمینان در دسترس نیست. در بعضی وبسایت‌ها این اعلان اطمینان یک است.

مزیت بعدی بیت کوین کارمزی بسیاری کمش هست، شما هرچقدر که بیت کوین ارسال کنید یک مقدار معین و بسیاری ناچیزی بابت کارمزد ارسال پرداخت خواهید کرد که اصلا به چشم نمیاد.

مزیت بعدی استفاده از بیت کوین غیر قابل برگشت بودن این تراکنش‌هاست. بطور مثال اگر با سیستم پی‌پال آشنایی داشته باشید، بعد از اینکه فرستنده پولی رو برای شما ارسال کرد، میتونه درخواست شارژبک کنه و پول از حساب شما کسر و به حساب فرستنده برگشت داده میشه.

مزیت خیلی خوب دیگه این پول ناشناس بودن فرستنده و گیرنده است. شما بدون اینکه شناسایی بشید امکان خرج کردن و دریافت بیت کوین رو خواهید داشت.

عیب بزرگ بیت کوین این هست که خیلی جاها هنوز این پول مجازی ناشناخته است و عملا شما امکان استفاده ازش رو ندارید. اما به سرعت این در حال گسترش هست.

عیب دیگه‌ای این پول نداشتن ارزش ثابت هست. بطوری که در یک روز ممکنه تا ۸۰ دلار ارزش این پول مجازی سقوط کنه یا افزایش پیدا کنه.

کلمه افزایش این فکر رو به سرتون نندازه که روی بیت کوین سرمایه گذاری کنید که اگر ارزشش بالاتر رفت با فروشش به سود خوبی دست پیدا کنید که اینکار دقیقا مثل قمار می‌مونه و واقعا معلوم نیست ده دقیقه بعد ارزش این پول سقوط میکنه یا افزایش پیدا میکنه.

اهمیت بیت‌کوین برای ایرانیان

خب به هر دلیلی، کشور ایران و بخصوص مردم که سال‌هاست زیر فشار تحریم هستند و از امکان استفاده از کارت‌ها و روش‌های پرداخت بین‌المللی آنلاین محروم هستند و حتی امکان داد ستد برای افرادی که بطور فری‌لنس کار میکنند با خارج از کشور وجود نداره، این پول مجازی، در خرید و داد و ستد آنلاین خیلی میتونه به کاربران ایرانی کمک کنه.

در حال حاضر شما امکان خرید اشتراک هاست، بلیط هواپیما و پرداخت بسیاری از خدمات رو میتونید با استفاده از بیت‌کوین انجام بدید یا برای انجام کار و پروژه برای کارفرمای خارجی، درخواست بیت‌کوین بکنید.

در این مطلب من سعی کردم بطور خیلی خلاصه و کوتاه اطلاعاتی از بیت کوین و طرز استفاده ازش رو براتون شرح بدم.

برای اینکه بیشتر در مورد بیت‌کوین بدونید میتونید به صفحه ویکی پدیا یا وبسایت مرجع بیت کوین مراجعه کنید که بطور خیلی تخصصی‌تر در این مورد توضیح داده شده.

اگر سوالی براتون هست در این مورد لطفا کامنت بذارید.